Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Dopad nové Hedvábné stezky na geopolitický vliv USA v oblasti Blízkého východu
Šimek, Jan ; Raška, Francis (vedoucí práce) ; Sehnálková, Jana (oponent)
Práce se zabývá vlivem projektu Nové Hedvábné stezky na geopolitickou stabilitu Spojených států na Blízkém východě skrze vztahy s blízkými partnerskými státy v čele s Izraelem a Saudskou Arábií. Skrze teorii vzájemné závislosti poukazuje na snahu Čínské lidové republiky o zvýšení vlastního geopolitického vlivu na úkor Spojených států skrze výhodné ekonomické vazby a příslib dlouhodobé více úrovňové spolupráce. Ta pomáhá Číně získat větší důvěru zmíněných států a zajistit si tak ochotu k další spolupráci. Navíc rozvíjející se obchod mezi Čínou a státy na Blízkém východě dává východní velmoci prostor pro jednání s více stranami lokálních konfliktů a z podstaty této výhody i funkci moderátora případné diplomatické diskuse mezi státy v konfliktu. To výrazně ovlivňuje geopolitický vliv Spojených států a jejich vyjednávací pozici při jednáních s místními státy. Projekt Nové Hedvábné stezky navíc má kromě geopolitického nátlaku a převzetí ekonomické hegemonie od Spojených států za cíl i zajištění přísunu energií a paliv do Číny, čímž získává většina států vyvážejících ropu odbytiště, které s ustupujícím zájmem o spolupráci se Spojenými státy přeroste jejich obchodovaný obrat. Práce poukazuje na tuto problematiku a další detaily vzájemných vztahů Izraele, Saudské Arábie, Číny a Spojených států za vlády...
European attitudes towards 'Belt and Road' initiative: new chinese soft power mechanism?
Kachlíková, Eva
Tato diplomová práce předkládá evropský pohled na nově vzniklou čínskou iniciativu Nové hedvábné stezky. Předmětem této diplomové práce je nalézt odpověď na otázku, jakým způsobem nahlíží Evropská unie na fenomén Nové hedvábné stezky a do jaké míry tato iniciativa přispívá ke zlepšení čínské soft power. Diplomová práce se snaží přiblížit, zda Nová hedvábná stezka přinesla zlepšení vnímání Činy na základě mediální analýzy. Teoretická část se snaží vymezit teoretické zakotvení soft power a snaží se nastínit jaká je evropská percepce vůči Číně. Teoretická část dále usiluje o vyjasnění klíčových konceptů a variací Nové hedvábné stezky s ohledem na výzkumné šetření, které je provedeno v analytické části práce. Získané poznatky mají za cíl zodpovědět na výzkumnou otázku, jak Evropská unie vnímá inciativu Nové hedvábné stezky a do jaké míry tato globální iniciativa přispívá ke zlepšení soft power Číny. Výzkumná část se věnuje analýze mediálního diskurzu ve vybraných zemích, kde je analyzováno více než šest set článků, které se týkají problematiky Nové hedvábné stezky.
The Belt and Road - Is China moving towards the centre of international trade? Assessment of impact on Balkans and Central Europe using network and gravity analysis
Reinštein, Jakub ; Semerák, Vilém (vedoucí práce) ; Komárek, Luboš (oponent)
Nová hedvábná stezka je potenciálně převratnou Čínskou ekonomickou a geopolitickou strategií. V této práci je použit Gravitační model obchodu společně se Síťovou analýzou k posouzení vývoje relativního postavení Číny ve světové obchodní síti, celkového dopadu Nové Hedvábné Stezky a jejího dopadu na státy ve Střední a Východní Evropě a na Západním Balkáně, seskupené v tzv. "17+1 mechanismu". Výsledky ze Síťové analýzy ukazují že od devadesátých let se Čína kontinuálně posouvá do středu světové obchodní sítě. Gravitační model obchodu identifikoval Novou hedvábnou stezku jako signifikantní a pozitivní faktor ovlivňující obchod, ale v případě států z 17+1 mechanismu výsledky nejsou robustní. V závěrečné části práce byl také Gravitační model úspěšně experimentálně obohacen parametry ze síťové analýzy, což ukazuje zajímavý směr dalšího výzkumu. Klasifikace C23, C51, E27, F14 Klíčová slova klicjedna, klicdva, klictri, klicctyri Název práce Nová hedvábná stezka: stává se Čína středem mezinárodního obchodu? Zhodnocení dopadu na Balkán a Střední Evropu pomocí gravitační a síťové analýzy
Bandwagoning with the Belt and Road: Russia's changing attitude towards the Chinese presence in Central Asia post-Crimea
Bill, Simon ; Šír, Jan (vedoucí práce) ; Horák, Slavomír (oponent) ; Duncan, Peter John Stuart (oponent)
Název práce BILL, Simon. Konformní pás a cesta: měnící se postoje Ruska k čínské přítomnosti ve Střední Asii. Praha, 2019. 78 pages. Master's thesis (Mgr.). Charles University, Faculty of Social Sciences, Institute of International Studies. Department of Russian and East European Studies. Supervisor Prof. Jan Šír, Ph.D. Abstrakt Od pádu Sovětského svazu považuje Rusko státy Střední Asie za součást své výlučné sféry vlivu. V posledních letech však Čína zvýšila svou přítomnost v tomto regionu a výrazně investovala především do odvětví energetiky a dopravy. Příkladem těchto aktivit je projekt Nové Hedvábné stezky, známý pod názvem "Belt and Road Initiative" (BRI), a konkrétně Ekonomický pás hedvábné stezky (Silk Road Economic Belt), který byl vytvořen v září 2013. Mnozí se domnívali, že zvýšená přítomnost Číny v tomto regionu a souběžné vytvoření ruské iniciativy v podobě Eurasijské ekonomické unie (EaEU) znamená střet těchto dvou velmocí. Vztahy mezi oběma velmocemi se však nezhoršily, právě naopak. V roce 2015 se vzhledem ke svým kontroverzním aktivitám na Ukrajině Rusko ocitlo v mezinárodním systému izolované a nečekaně iniciativu Číny pozitivně přijalo. Tato diplomová práce vysvětluje stále vstřícnější postoj Ruska vůči rostoucím investicím a vlivu Číny ve Střední Asii, a to navzdory horlivé ochraně ruské...
Approaches of Thailand, Malaysia, Laos towards the Pan-Asian railway project
Kryčer, Jan
Cílem této práce je popsat jednotlivé přístupy států Thajska, Malajsii a Laosu vůči čínskému projektu Pan-asijské železnice, která je součástí nové Hedvábné stezky. Železnice je naplánována vést z jihočínského města Kunming, přes Laos, Thajsko, Malajsii až do Singapuru. V současné době se výstavba této železnice jeví jako stěžejní projekt pro pokračování celé iniciativy nové Hedvábné stezky. Popsané přístupy jednotlivých států Thajska, Malajsie a Laosu vůči výstavbě železnice jsou ve finální sekci této práce analyzovány a následně zdůvodněny.
The Dragon's Pearls: Decoding the Chinese Strategy for the Indian Ocean
Porter, Andrew ; Karásková, Ivana (vedoucí práce) ; Karmazin, Aleš (oponent)
In the Indian Ocean Region, China's economic and strategic interests are converging as many of its investments lie along the vital ocean routes needed to literally and figuratively fuel its growing economy. The rollout of Xi Jinping's Belt and Road Initiative, against the backdrop of, and in line with this convergence, has raised concerns about the military-strategic utility of various infrastructure projects. The increased economic connectivity that drives the Belt and Road has inherent strategic consequences, but the degree to which geostrategic factors drive investments divides analysts. Some believe that certain ports have been purposefully selected as future bases for China's navy. To address the difficulty of comprehending China's foreign policy decisions, this thesis draws on a neoclassical realist interpretation of international relations, and uses geographical location, collective memory, strategic culture, and domestic politics to develop a better understanding of Chinese policymakers' perceptions of their international security environment. This study develops methodology to evaluate the strategic value of a site in context to different basing strategies. The work sheds light on how China views its future position in the world by deciphering intentions behind Chines investments in ports...
Obchodní a investiční spolupráce Číny a vybraných zemí Středního východu se zaměřením na ropu
Kunovský, Ondřej ; De Castro, Tereza (vedoucí práce) ; Vošta, Milan (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, co ovlivňuje import ropy do Číny a jakým způsobem se vyvíjí poptávka Číny po ropě z vybraných zemí Středního východu. Důvodem zkoumání byla rostoucí poptávka Číny po ropě a zvýšený zájem o investice v rámci ropného průmyslu. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První popisuje budování vztahů Číny se zeměmi Středního východu a její ekonomický vývoj. Druhá kapitola představuje ekonomický vývoj Saudské Arábie, Íránu a Spojených arabských emirátů a jejich závislost na ropě. Třetí kapitola identifikuje vnitřní a vnější determinanty čínského ropného importu a představuje příklady investičních projektů. Poslední kapitola představuje perspektivy Nové hedvábné stezky a uvádí příklady v rámci tohoto projektu s vlivem na obchod s ropou.
Potenciál kontinentální přepravy na relaci Čínská lidová republika – Česká republika
Sojková, Petra ; Kolář, Petr (vedoucí práce) ; Novák, Radek (oponent)
Evropská unie je pro Čínskou lidovou republiku klíčovým obchodním partnerem, na evropský trh směřuje přibližně třetina toho, co je vytvořeno na území ČLR a do ČLR pak směřuje polovina unijních exportů. Takto obrovské objemy obchodovaného zboží vyžadují vhodné logistické spojení, kterému na relaci dominuje námořní přeprava. Nicméně od roku 2007 je nově k dispozici i železniční řešení. Cílem diplomové práce je zhodnotit postavení železniční přepravy na relaci ČLR Evropa (se zaměřením na postavení České republiky) s ohledem na její vývoj, úskalí i potenciály do budoucna. Práce nejdříve mapuje pozadí a důvody vzniku Nové Hedvábné stezky (iniciativa "OBOR") a poté obchodní a ekonomickou spolupráci ČLR a ČR. Praktická část se věnuje jednotlivým aspektům železničního spojení. Z práce lze vyvodit, že objemově ani cenově nedokáže železnice konkurovat námořnímu řešení, nicméně si pomalu, ale jistě získává své první pravidelné zákazníky.
Iniciativy New Silk Roads
Hilliová, Markéta ; Horák, Slavomír (vedoucí práce) ; Aslan, Emil (oponent)
Bakalářská práce "Strategie New Silk Road" se věnuje americké zahraničně politické strategii pro region Střední Asie a Afghánistánu. Strategie myšlenkově navazuje na různé koncepce, které se začaly v 90.letech objevovat a reagovaly tak na rozpad Sovětského svazu a otevření hranic, které byly po dlouhou dobu neprostupné. Práce strategii NSR zasazuje do historického kontextu vývoje myšlenky opětovného pozemního propojení na ose Východ - Západ. Po jejím představení je na základě analýzy vývoje a současného stavu dvou klíčových projektů - plánovaného transafghánského plynovodu TAPI a Obchodní a tranzitní dohody mezi Afghánistánem a Pákistánem APTTA - zhodnocena její dosavadní úspěšnost při prosazování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.